Tämä käytännönläheinen koulutus tarjoaa opettajille välineitä aktiiviseen musisointiin inklusiivisissa ryhmissä, opetuksen suunnitteluun ja musiikin työtapojen monipuoliseen käyttöön. Siinä perehdytään oppimisen haasteisiin, yksilöllistämisen ja vuorovaikutuksen merkitykseen, onnistuneen opetuksen periaatteisiin ja musisointia helpottaviin keinoihin (esim. kuvionuotit). Koulutus tarjoaa käytänteitä, joiden avulla aktiivinen musiikkitoiminta onnistuu myös inklusiivisissa ryhmissä. Motivoiva ja erilaista oppijuutta huomioiva toimintatapa luo osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja oppimisen demokratiaa. Osallistuminen ei edellytä aikaisempia musiikillisia tietoja tai taitoja ja sopii siksi esim. opettajille, jotka epäröivät omaa osaamistaan musiikin opettajina. Kouluttajina ovat suomalaiset alan huiput. Joissakin opetustilanteissa nähdään kehitysvammaisia muusikoita. Toteutustapa: Verkkokoulutus (6 koulutuskertaa & 2 ohjauskertaa. Aineistot, tehtävät ja keskustelut Moodlessa).
Tämä käytännönläheinen koulutus tarjoaa opettajille välineitä aktiiviseen musisointiin inklusiivisissa ryhmissä, opetuksen suunnitteluun ja musiikin työtapojen monipuoliseen käyttöön. Siinä perehdytään oppimisen haasteisiin, yksilöllistämisen ja vuorovaikutuksen merkitykseen, onnistuneen opetuksen periaatteisiin ja musisointia helpottaviin keinoihin (esim. kuvionuotit). Koulutus tarjoaa käytänteitä, joiden avulla aktiivinen musiikkitoiminta onnistuu myös inklusiivisissa ryhmissä. Motivoiva ja erilaista oppijuutta huomioiva toimintatapa luo osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja oppimisen demokratiaa. Osallistuminen ei edellytä aikaisempia musiikillisia tietoja tai taitoja ja sopii siksi esim. opettajille, jotka epäröivät omaa osaamistaan musiikin opettajina. Kouluttajina ovat suomalaiset alan huiput. Joissakin opetustilanteissa nähdään kehitysvammaisia muusikoita. Toteutustapa: Verkkokoulutus (6 koulutuskertaa & 2 ohjauskertaa. Aineistot, tehtävät ja keskustelut Moodlessa).
Käytännönläheinen koulutus tarjoaa opettajille ja ohjaajille uutta
tietoa ja ideoita vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tukemiseen
oppilaiden kanssa, jotka hyötyvät puhetta tukevista ja korvaavista
kommunikointikeinoista. Koulutus sisältää runsaasti
esimerkkejä puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointikeinoista, kun
ryhmässä on erityistä tukea tarvitsevia oppilaita. Koulutuksessa
perehdytään kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen haasteisiin
opetustilanteissa sekä siihen, millä tavalla kuvia,
kommunikointikansioita ja tukiviittomia voidaan käyttää kommunikoinnin
ja osallistumisen tukena opetuksessa ja vapaammissa sosiaalisissa
tilanteissa.
Tämä käytännönläheinen koulutus tarjoaa opettajille välineitä aktiiviseen musisointiin inklusiivisissa ryhmissä, opetuksen suunnitteluun ja musiikin työtapojen monipuoliseen käyttöön. Siinä perehdytään oppimisen haasteisiin, yksilöllistämisen ja vuorovaikutuksen merkitykseen, onnistuneen opetuksen periaatteisiin ja musisointia helpottaviin keinoihin (esim. kuvionuotit). Koulutus tarjoaa käytänteitä, joiden avulla aktiivinen musiikkitoiminta onnistuu myös inklusiivisissa ryhmissä. Motivoiva ja erilaista oppijuutta huomioiva toimintatapa luo osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja oppimisen demokratiaa. Osallistuminen ei edellytä aikaisempia musiikillisia tietoja tai taitoja ja sopii siksi esim. opettajille, jotka epäröivät omaa osaamistaan musiikin opettajina. Kouluttajina ovat suomalaiset alan huiput. Joissakin opetustilanteissa nähdään kehitysvammaisia muusikoita. Toteutustapa: Verkkokoulutus (6 koulutuskertaa & 5 ohjauskertaa. Aineistot, tehtävät ja keskustelut Moodlessa).
Tämä käytännönläheinen koulutus tarjoaa opettajille välineitä aktiiviseen musisointiin inklusiivisissa ryhmissä, opetuksen suunnitteluun ja musiikin työtapojen monipuoliseen käyttöön. Siinä perehdytään oppimisen haasteisiin, yksilöllistämisen ja vuorovaikutuksen merkitykseen, onnistuneen opetuksen periaatteisiin ja musisointia helpottaviin keinoihin (esim. kuvionuotit). Koulutus tarjoaa käytänteitä, joiden avulla aktiivinen musiikkitoiminta onnistuu myös inklusiivisissa ryhmissä. Motivoiva ja erilaista oppijuutta huomioiva toimintatapa luo osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja oppimisen demokratiaa. Osallistuminen ei edellytä aikaisempia musiikillisia tietoja tai taitoja ja sopii siksi esim. opettajille, jotka epäröivät omaa osaamistaan musiikin opettajina. Kouluttajina ovat suomalaiset alan huiput. Joissakin opetustilanteissa nähdään kehitysvammaisia muusikoita. Toteutustapa: Verkkokoulutus (6 koulutuskertaa & 5 ohjauskertaa. Aineistot, tehtävät ja keskustelut Moodlessa).
Käytännönläheinen koulutus tarjoaa opettajille ja ohjaajille uutta
tietoa ja ideoita vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tukemiseen
oppilaiden kanssa, jotka hyötyvät puhetta tukevista ja korvaavista
kommunikointikeinoista. Koulutus sisältää runsaasti
esimerkkejä puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointikeinoista, kun
ryhmässä on erityistä tukea tarvitsevia oppilaita. Koulutuksessa
perehdytään kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen haasteisiin
opetustilanteissa sekä siihen, millä tavalla kuvia,
kommunikointikansioita ja tukiviittomia voidaan käyttää kommunikoinnin
ja osallistumisen tukena opetuksessa ja vapaammissa sosiaalisissa
tilanteissa. Koulutukseen sisältyy myös tietokoneavusteisen
kommunikointisovelluksen (Go Talk Now) neuvontapaja.
Kurssilla saat tietoa ja taitoja omasta digiturvallisuudesta huolehtimisen tueksi. Jokaisessa osassa pääset harjoittelemaan taitojasi erilaisten tehtävien avulla.
Mediataiturit-verkkokurssilla opit käyttämään mediaa turvallisesti ja viisaasti. Kurssilla tutustut siihen, mitä media on ja saat myös vinkkejä vastuulliseen median käyttöön. Jokaisessa osassa pääset harjoittelemaan taitojasi tehtävien avulla.
Vertaistukirymä päihde-ja pelihaittojen käsittelyyn kurssin tarkoitus on tukea vertaisryhmän perustamisessa. Käsiteltävia asioita on kenelle vertaistukiryhmä järjestetäänmiten vertaitukiryhmään haetaanryhmän rakennekeskeiset teematmenetelmät Vertaistukiryhmässä tavoite on antaa kehitysvammaisille henkilöille mahdollisuus käsitellä luottamuksellisessa vertaistukiryhmässä omia päihteiden käyttöön tai pelaamiseen liittyviä ongelmiaan. Tarkoitus on antaa tukea arvioimaan omaa..... antaa tukea...... löytää keinoja.... Vertaisyhmässä jokainen voi löytää itselle sopivan tavan pyrkiä haluamaansa muutokseen (kohti parempaa mielen ja kehon hyvinvointai)
OSAAJAN STARTTI -kurssilla käydään lyhyesti läpi perusasioita kehitysvammaisuudesta. Kehitysvamma-alan peruskäsitteet ja arvopohja tulevat sinulle tutuksi. Kehität valmiuksiasi kehitysvammaisten ihmisten kohtaamiseen. STARTTI-kurssi antaa hyvät valmiudet kehittyä alan osaajaksi.
Kurssin tarjoaa perustietoa ihmisen ikääntymiseen liittyvistä muutoksista ja niiden vaikutuksista kehitysvammaisten ja autismikirjon ihmisten elämään ja heidän tarvitsemaansa tukeen.
Verkkokurssi on tarkoitettu työntekijöille ja yhteisöille, jotka haluavat vahvistaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vertaistoiminnan avulla. Kurssi antaa eväitä vertaistoimintaan, jossa kehitysvammaiset ihmisettoimivat yhdessä ja saavat toisiltaan tukeaetsivät ja löytävät paikkoja osallistumiselletekevät yhteistyötä lähiyhteisöjen kanssa.Kurssi auttaa ymmärtämään vertaisuutta ja yhteisöllisyyttä voimavarana sekä kehittämään niiden tukemiseen liittyvää roolia. Kurssin tehtävät tukevat vertaistoiminnan käynnistämistä, toteuttamista ja arviointia,
OSAAJAN STARTTI -kurssilla käydään lyhyesti läpi perusasioita kehitysvammaisuudesta. Kehitysvamma-alan peruskäsitteet ja arvopohja tulevat sinulle tutuksi. Kehität valmiuksiasi kehitysvammaisten ihmisten kohtaamiseen. STARTTI-kurssi antaa hyvät valmiudet kehittyä alan osaajaksi.
Selvis-hyvinvointikaverikurssilla opiskelija saa tietoa hyvinvoinnista, vapaa-ajasta ja myös alkoholista. Opiskelija oppii, miten asioita voi ottaa puheeksi ja miten voi testata esimerkiksi, juoko liikaa alkoholia.Selvis -hyvinvointikaverikurssi on tehty SELVIS-hanketyönä.